Föreningen

Om föreningen

Föreningen Svenska Finullsfår är en rikstäckande rasförening för ägare och andra med intresse för det svenska Finullsfåret och har som ändamål att säkra finullsrasens framtid i dess ursprungliga miljö utan att ge avkall på rastypiskhet och rasens särart, utveckla rasens värdefulla egenskaper samt att hålla finullsaveln fri från inblandning av andra raser.

Föreningen arbetar aktivt för att förmedla kompetens genom kurser inom mönstring, avel och hantverk. Föreningen har producerat film och mönstringshäfte för att uppmuntra medlemmarna att mönstra sina lamm på egen hand. Den egenproducerade boken ”Lantrasen Svenskt Finullsfår” tar upp olika aspekter av vår lantras. Föreningen genomför även bagginventeringar kontinuerligt. Årsmötet hålls på olika orter och i samband med det erbjuds föreläsningar, gårdsbesök eller annan aktivitet.

Föreningen ansvarar för att det finns ett aktuellt Avelsprogram som bör följas av alla som bedriver avel med finullsfår.

År 1988 bildades föreningen främst för att rädda finullsrasen, eftersom dess egenskaper gjort den mycket attraktiv i korsningsavel med köttraser. Föreningen bildades som Svenska Finullsföreningen, men under år 2016 ändrades namnet till Föreningen Svenska Finullsfår.